Ett team från Kellers Geotekniska division har installerat sju linstag med variabla förankringszoner på den engelska sidan av den 200 år gamla Union Chain Bridge som förbinder England och Skottland.
Teamet samarbetade med brounderhålls-, reparations- och renoveringsspecialisten Spencer Group, som utsågs av Northumberland County Council för att demontera den kulturminnesmärkta bron och utföra en fullständig renovering och återuppbyggnad.
- Det är en ära att ha arbetat med ett så historiskt projekt, säger Kellers projektledare Dave Dixon. Kellers lösning är perfekt för det här jobbet och vi är glada över att kunna hjälpa till att återställa ett stycke historia.
Inledningsvis tog Spencer Groups ingenjörer bort upphängningskedjorna, kedjesprintarna, kedjestängerna och hängarna från bron innan arbetet började med att byta ut de ursprungliga förankringarna. Kellers operatörer på plats arbetade från den engelska sidan där de installerade linstag, var och en bunden till jorden/berget och bär en last. Genom att belasta linstagen var och en i tur och ordning, ökas den totala kapaciteten hos de multipla linorna avsevärt över ett enda stag av samma längd.
Bron korsar floden Tweed från Horncliffe i Northumberland till Fishwick i Berwickshire och har en spännvidd på 449 fot, alltså 137 meter, vilket var den längsta hängbron i smidesjärn i världen när den öppnade 1820. Det överträffades först sex år senare av Menai-bron i Wales.
Prislappen för restaureringen beräknas hamna på 7 miljoner brittiska pund och bron ska vara klar i januari 2022.